Akuten

Idag kom min syster hit som mest har legat och sovit i soffan. Men det är bra att hon kan lägga tankarna på något annat när hon är här och slipper ligga sömnlös.
Gårdagens kväll spenderade på akuten med A som hade blivit så hes i halsen att han lät som en anka och det blev bara värre under dagen. Oroade mig för streptokocker men det visade sig helt enkelt bara vara så att A:s hals hade svällt upp pågrund av den extrema hostan han hade. Tydligen så ska deras halsben vara så känsligt att det är lätt hänt att det blir irriterat av all hosta och sväller upp. Dock så förstår jag inte varför det skulle gå så långt med tanke på att vi har kört mollipect i två veckor. A hade ju ändå Rs när han var jätte liten och då hände inte något sådant. Men enligt läkarn så var det normalt.
Dock så förstod jag inte henne alls 2 meningar kunde jag klura ut men de resterande 20 min stod jag bara och stirrade samt såg ut som en liten bulldog i ansiktet av all koncentration. Ja att träffa en dansk läkare som enbart pratade danska var inte det lättaste att begripa. M förstod henne iallefall hyffsat bra eftersom han styvfarsa är dansk och som jag förstod det så har han träffat på danska förut?..
Hursomhelst a fick flytande kortison på akuten och idag är han mycket bättre och han slipper låta som ett hostande lejon.
Men jag kan inte sluta irritera mig på vars vården är påväg åker jag in på akuten med min son så vill jag kunna förstå läkarna. Eller om man nu skulle träffa på en läkare som pratar ett helt främmande språk borde bli tilldelad en egen tolk som kan förklara vidare. Eller ska man behöva gå in på vux och snabb plugga 10 olika språk för att man inte vet vilket språk nästa läkare enbart talar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0